مجله مشاوره آموزشی کنکور، مقاله ،کتاب، پایان نامه ، ترجمه

مشاوره کنکور برنامه ۴ ماهه رایگان تا کنکور‌ کانال تلگرام مشاوره کنکور کانال تلگرام انگیزشی‌کنکور کانال جزوات کنکوری مشاوره تلفنی‌کنکور جمع بندی کنکور کنکور‌تجربی انگیزشی کنکور برنامه ریزی تحصیلی ، مقاله ،کتاب، پایان نامه ، ترجمه

مجله مشاوره آموزشی کنکور، مقاله ،کتاب، پایان نامه ، ترجمه

مشاوره کنکور برنامه ۴ ماهه رایگان تا کنکور‌ کانال تلگرام مشاوره کنکور کانال تلگرام انگیزشی‌کنکور کانال جزوات کنکوری مشاوره تلفنی‌کنکور جمع بندی کنکور کنکور‌تجربی انگیزشی کنکور برنامه ریزی تحصیلی ، مقاله ،کتاب، پایان نامه ، ترجمه

چگونه دروس حفظی را فراموش نکنیم؟

چگونه دروس حفظی را فراموش نکنیم؟


حافظه انسان برخی از ویژگی ها را در خود دارد که می توانند بسیار حائز اهمیت باشند. اما چطور از این ویژگی ها برای قبولی در کنکور استفاده کنیم؟!


همانطور که همه ما می دانیم بخش عمده ای از سوالات کنکور از حفظی جات است؛ برای اینکه از حفظی جات نهایت بهره را ببریم می بایست از برخی قابلیتهای خدادادی حافظه مان استفاده کنیم. یکی از ویژگی های مهم حافظه ما ثبت خودکار وقایع است.حافظه ما هر اطلاعاتی که در پیرامون ما هست را ثبت می کند، بدون آنکه حتی خودمان بخواهیم. برای مثال ممکن است رنگ در آپارتمان همسایه تان برایتان مهم نباشد اما به احتمال بسیار زیاد اگر شخصی از شما آدرس او را بخواهد ناگهان رنگ در آپارتمان مورد نظر در ذهن شما تداعی می شود.


اما چرا این اتفاق می افتد؟ چرا بدون اینکه بخواهیم و علاقمند باشیم در خصوص موضوعی اطلاعات داشته باشیم، ذهن ما آنها را ثبت می کند؟ از این خاصیت حافظه، چطور می توانید برای کنکور بهره ببرید!؟


خیلی ها می گویند که برای کنکور نباید حفظی جات را به صورت روزنامه وار خواند، البته تا حدودی این نظرشان درست است، زیرا کنکور در سالهای اخیر به سمت مفهومی شدن رفته است.


با این حال سوالی که وجود دارد این است که آیا خواندن روزنامه وار حفظی جات، خللی در فهم مسائل مختلف درسی ایجاد خواهد کرد یا نه، برعکس؛ می تواند به درک بهتر آنها کمک کند!؟


همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، حافظه تمامی اطلاعات پیرامون را ذخیره می کند، هرچه شما در طول دوران کنکور به یک موضوع بیشتر نزدیک شوید، تسلط شما روی آن بیشتر خواهد بود. در حقیقت با اینکه ممکن است شما تند خوانی را شروع کرده و پس از پایان یافتن اولین مرحله درس، تسلط خاصی بر آنچه که مرور کرده اید نداشته باشید اما چه بخواهید و چه نخواهید حافظه شما درصد اندکی از تمام مطالبی را که مرور کرده اید در خود ثبت کرده است.


این ثبت اطلاعات اولیه که حاصل روزنامه وار خواندن درس است، می تواند در بخش دوم مساله که مفهومی خواندن آنهاست، نقشی فوق العاده مهم ایفا کند؛ زیرا شما بدون اینکه تمرکز خاصی روی آن مطلب گذاشته باشید، توانسته اید انها را در ذهن خود ثبت کنید. این بدان معناست که روزنامه وار خواندن حفظی جات برای شروع مطالعه، روشی موثر خواهد بود که ذهن شمارا برای مفهومی خواندن آماده میکنه.


شاید در مواقعی که درس می خوانید به این ســـوال  بر خورده ایدکه دروس حفظی را باید چگونه خوانــد؟ چگونه می شود که دروسی  مثل جغرافیا ، تاریخ ، مدنی ، پرورشی ، دینی  و…  را  زود  فراموش می کنم وحتی یک کلمه  به یادم نمی ماند؟


اگر سوالات فوق  و سوالاتی از این قبیل به ذهن شما دانش آموز عزیز خطور می کند ، پس با دقت مطالب گفته شـده  را بخوانید  و بهتر این است که در حین مطـــالعه ی این مــطلــب یادداشت برداری نیز بکنـــیـد  تا  ذهنتـــان با این مطالب درگیر شود و مطالـب را ســریع تر به خاطر بسپارید.


حفظ کردن دروس برای کنکور


ببینید دانش آموزان،اگر شما دروس حفظی  را خیلی زود فراموش می کنید، باید بدانید که یا روش مطالعه ی  شما  نادرست است  و یا محیط مطالعه ی مناسبـی ندارید.


در اینجا  یکی از  روش های خواندن دروس حفظی را به شـما  معرفـی می کنیم.


     روش پخات:


     مرحله های این روش عبارت انداز :

    


    ۱- پیش خوانی (پ)


    ۲- خواندن (خ)


    ۳- از حفظ گفتن (ا)


    ۴- تمرین کردن (ت)


همانطور که مطالعـه نمودید، این روش دارای چهار مرحـله می باشد و در واقع هر کدام  از  این مرحله ها، یکی از ارکان این روش است و اگر حتی یکی از  این مرحله ها در این روش انجام نشود، در واقع مطالعه ی دلخواه به دست نمی آید؛  پـس شما می بایست در هنگام استفاده از این روش، تمام مراحل را پیش ببرید.


    حالا به توضیحی از این مراحل می پردازیم :


۱- پیش خوانی :

منظور از پیش خوانی یعنی خواندن سرفصل ها،جملات و کلمه هایی که درشت نوشــته شده. یعنی ابتدا باید مطالبی که می خواهیم مطالعه کنیم را مشخص کنیم سـپس به مطالب  یک نگاه اجمالی و روزنامه وار بیندازیم  و  پــس از اینکه این کار  را انجام دادیم،برای خود از همان مطالب سوال هایی  طرح  کنیم . هدف از این سوال طرح کردن این اســت که ذهن مابا مطالبی که قرار است مطالعه شوند، ازطریق همان سوالات ارتباط برقرار کند.


  


۲- خواندن :

در این مرحله باید مطالب را با دقت و به طور مفهـومی  خواند. یعنی سعـی نکنیم  که مطالب را حفظ کنیم بلکه سعی کنیم آنها را یاد بگیـریم. در این مرحله باید بیشتـرین  تمرکـز را داشـت پس باید سعی شود  که این مرحله به صـورت کامل انجام گردد. در این مرحله هر چه بیشتر در حالت آماده باش ذهنی باشیم، بهتر می توانیم مطالب را درک کنیم. در واقع در حین مطالعه دروس حفظی، می بایست مانند مطالعه دروس مفهومی، با نهایت سرزندگی و تمرکز فکر و با متمرکز کردن تمام حواس خود روی مطلبی که می خوانیم، عمل کنیم.


۳- از حفظ گفتن :

وقتی که مطالب  مورد نظر خوانده شدند ، بایدسعی کنیم  به سوالاتی که از خود پرسیده ایم پاسخ دهیم. اگر توانستیم پاسخ بدهیم ، نشان دهنده ی این است که مراحل رابه خوبی  پشت سر گذاشته ایم ولی اگر نتوانـــستـــیم به سوالات پاسخ بدهیم، باید بر گشته و دوباره از مرحله ی خواندن شروع کنیم  و  دوباره مطالب را بخوانیم. این مرحله میــزان تمرکزتان را درمرحله ی قبل مشخص می کند.


۴- تمرین :

در این مرحله باید سعی کنیم مطالبی را که خوانده ایم تمرین کنیم (منظور این است که مثلا مثال های خارج از کتاب رابرای خود بزنیم).


پس در کل میبایست زمان مناسبی را برای خواندن دروس حفظی اختصاص دهیم تا بهترین نتیجه را به دست آوریم  و هیچ روش جادویی برای حفظ کردن دروس حفظی در مدت زمان کم، وجود ندارد بلکه باید با دوره و مرور اصولی و تست پوششی در روزهای بعد، آنها را در حافظه خود تثبیت کنیم.