مجله مشاوره آموزشی کنکور، مقاله ،کتاب، پایان نامه ، ترجمه

مشاوره کنکور برنامه ۴ ماهه رایگان تا کنکور‌ کانال تلگرام مشاوره کنکور کانال تلگرام انگیزشی‌کنکور کانال جزوات کنکوری مشاوره تلفنی‌کنکور جمع بندی کنکور کنکور‌تجربی انگیزشی کنکور برنامه ریزی تحصیلی ، مقاله ،کتاب، پایان نامه ، ترجمه

مجله مشاوره آموزشی کنکور، مقاله ،کتاب، پایان نامه ، ترجمه

مشاوره کنکور برنامه ۴ ماهه رایگان تا کنکور‌ کانال تلگرام مشاوره کنکور کانال تلگرام انگیزشی‌کنکور کانال جزوات کنکوری مشاوره تلفنی‌کنکور جمع بندی کنکور کنکور‌تجربی انگیزشی کنکور برنامه ریزی تحصیلی ، مقاله ،کتاب، پایان نامه ، ترجمه

یک کتاب خوب چه کتابی است؟

books


    چه عواملی باعث میشود که یک کتاب خوب باشد؟آیا یک کتاب خوب دارای داستان خوب و یک نویسنده معروف است؟نظرتان درباره یک داستان کوتاه و جذاب چیست؟معیارهای شما برای انتخاب یک چیست؟بنظر شما کتابی خوب است که در زندگی خواننده تغییری ایجاد کند؟ ما این سوالها را به اشتراک گذاشتیم و نظر چند نفر را از آنها را برای شما به اشتراک گذاشتیم.

کری:

    عوامل زیادی وجود دارد که باعث میشود یک کتاب،کتاب خوبی باشد.بنظر من محتوای کتاب مهم است.من کتابی را انتخاب میکنم که آموزنده باشد و من از آن اطلاعات جدیدی را یادبگیرم.برای اینکه یک کتاب،کتاب خوبی باشد نویسنده، محتوای غمگین ویا پایان خوش آن مهم نیست بلکه کتابی خوب است که محتوای آن چیزی باشد که من از آن کتاب انتظار دارم که آن چیزی نیست جز یاد گیری.

دارین:

    یک کتاب خوب گنجینه ایی از بشریت و فرهنگ است و فرقی نمیکند شما کدام صفحه از کتاب را باز کنید،هرصفحه از آن را که بخوانید آموخته های جدیدی برای یادگیری وجود دارد.انتخاب یک کتاب خوب میتواند ما را به انسانی بهتر تبدیل کند.

    طبق تحقیقی که گروهی از متخصصان شامل،نویسندگان،جامعه شناسان و روانشناسان انجام دادند متوجه شدند که متنهای ادبی میتوانند به خواننده کمک کنند که شخصیت خود را به انسانی بهتر بودن تغییر دهند.

امی:

    کتاب خوب خواننده را تشویق به خواندن میکند بطوری که خواننده را مجبور میکند تا به خواندن ادامه دهد.بنظر من هرکتابی میتواند خوب باشد.من اعتقاد دارم که حتی کتابی با یک داستان عالی و قلم متوسط نیز میتواند یک کتاب خوب باشد.بعضی از داستانها جذاب نیستند اما خیلی خوب نوشته شده اند که خواننده را جذب خود میکند و باعث میشود آن را  به دیگران نیز توصیه کنند.برای تشخیص اینکه بدانیم کتابی که انتخاب کردیم ارزش خواندن دارد و یا خیر:موضوع،سبک نویسنده و نویسنده.برای مثال دوستانم کتاب قلعه شیشه ایی را به من پیشنهاد کردند،مطمئن نبودم سبک کتاب و موضوع آن را دوست داشته باشم،من حتی نویسنده آن را نمیشناختم.اما من آن کتاب را خواندم و دوست داشتم،حتی به دوستان خود آن را پیشنهاد دادم.اگر یک کتاب با داستان خوب وقلم قوی نوشته شود حتی امکان دارد  تغییری در زندگی خواننده ایجاد کند.

کتی:

    این یک سوال دشوار است،زیرا هرخواننده ایی کتابی را انتخاب میکند که دوست دارد و یا به اطلاعات آن نیاز دارد.متاسفانه به صراحت میتوانم بگویم که یکی از دلایلی که کتاب خاصی را دوست ندارم بخاطر سبک نوشتاری و نویسنده آن است.مثلا من بین کتابهایی که خواندم یکی از کتاب ها را بدلیل سبک نویسندگی و اینکه شخصیت های او را اغلب زنانی تشکیل میدهند که فاقد هر قدرتی هستند و توانایی حفاظت از خود را ندارند،دوست نداشتم.اگرچه داستان کتاب خوب بود به گونه ایی که حتی میشود آن را به دیگران توصیه کرد اما من نمیتوانم از یک قلم ضعیف بگذرم.ولی آخرین کتابی که خواندم،داستانش به گونه ایی بود که مرا خود به خود جذب خود میکرد تا آنجایی که خود را در قالب یکی از شخصیتهای آن کتاب تصور میکردم.

    اما کتاب خوب چیست؟یک داستان فریبنده با یک قلم خوب است که بتواند مرا مجبور کند به جای تماشای فیلم کتاب بخوانم.نویسنده باید بتواند داستان را بگونه ایی بنویسد که خواننده را جذب کند.این به این معنی نیست که نویسنده کتاب باید نویسنده معروفی باشد بلکه یک داستان خوب با یک قلم قوی میتواند یک کتاب عالی باشد.اما گاهی یک کتاب خوب،کتابی است که خواننده به اطلاعات آن در آن زمان نیاز دارد.مثلا من در دوران طلاقم به اطلاعات مفیدی نیاز داشتم که آن زمان کتابهایی که مطالعه کردم مفید بودند و در طبقه بندی کتابهای خوب جای گرفتند.


کتاب خوب چیست


کافی‌ست به کسی بگوئید «کتاب بخوان» تا از او این سؤال را بشنوید: «چه بخوانیم؟». این اساسی‌ترین سؤالِ هر کتاب‌نخوانی‌ست. شاید این پرسش حربه‌ای برایِ طفره‌رفتن باشد. اما اگر با سؤالی واقعی روبه‌رو شویم چه باید بکنیم؟ به‌راستی «کتابِ خوب» چه نوع کتابی‌ست؟


هر کس با توجه به مطالعاتی که داشته می‌تواند پاسخی متفاوت به این سؤال بدهد. از نظرِ برخی رمان‌هایِ جنایی خوبند. برخی دیگر آثارِ فلسفی را دوست می‌دارند و بعضی هم با شاعران روزگار می‌گذرانند. بنابراین، آیا می‌توان گفت که «کتابِ خوب» عنوانی نسبی‌ست که هر فرد می‌تواند تعریفی از آن ارائه کند؟ شاید.


در این‌جا می‌کوشم پاسخی به سؤالِ «کتابِ خوب چیست؟» بدهم که حتی‌المقدور فراگیر و کلی باشد. می‌کوشم مفهومی ساده اما مهم را یادآوری کنم تا هر ذهنی را به تفکر وادارد. «به تفکر واداشته شدن» را بهتر از گرفتنِ یک حکمِ کلی و تبعیتِ بی‌چون و چرا از آن می‌دانم.


کتاب خوب چیست؟ گاهی می‌توان پاسخی سطحی و مبهم به این پرسش داد: «کتابِ آموزنده، کتابِ خوب است.» یا ممکن است پاسخی نخبه‌گرا به این پرسش بدهیم: «کتابی که نظریه‌ای جدید و محکم را تبیین کند.» اما پاسخِ من به این پرسش –به زعمِ خودم- کلی‌تر از این نمونه‌ها است.


کتابِ خوب، کتابی‌ست که آدمی‌زاده را بارور کند. به بیانِ دیگر، کتابی که ذهن، تخیل، اراده و تفکرِ آدمی‌زاده را به حرکت وادارد، کتابِ خوب است. گاه یک کتابِ کودکانه (مثلاً شازده کوچولو) چنین قدرتی دارد. و گاه کتابی بزرگسالانه و عمیق می‌تواند نطفهٔ حرکت، تحول‌خواهی و جهشِ فکری و جسمی را در ذهنِ مخاطبش بکارد. این یعنی کتابِ خوب.


کتاب‌خوانان با دو نوع کتاب مواجه‌اند: کتابِ بارورکننده و کتابِ خنثی. بسیاری از رمان‌هایِ عامه‌پسند و حتی نخبه‌گرا خنثی هستند. در عوض رمان‌هایِ کلاسیک، بدونِ استثنا بارورکننده‌اند. کتاب‌هایِ حوزهٔ روان‌شناسی اگر اصولی و کارشناسانه نوشته شده باشند، بارورکننده‌اند ولی در مقابل بسیاری از آثارِ شبه‌روان‌شناسی خنثی هستند. کتاب‌هایِ خنثی هم ممکن است در برهه‌ای کوتاه و گذرا خواننده را تحتِ تأثیرِ هیجانی قرار دهند. اما تأثیرِ آثارِ بارورکننده طولانی‌مدت و در خدمتِ رشدِ روحی و فکریِ مخاطب است.


در میانِ کتبِ مذهبی هم آثارِ خنثی و بارورکننده زیاد داریم. در میانِ آثار مذهبی، به‌نظرم آثارِ عین.صاد بارورکننده و مثلاً آثارِ مرحوم دستغیب خنثی هستند؛ هرچند که به‌نظر وحشت‌آفرین و ترساننده بیایند. آثارِ شریعتی هم بارورکننده‌اند. باروری را با هیجان‌زدگی اشتباه نگیرید لطفا.


هر قدر شخصیتِ شما به درگیری‌هایِ ذهنی تن دهد و از آن لذت ببرد یا حتی زجر بکشد، میل‌تان به خواندنِ آثارِ بارورکننده بیش‌تر است. از همین رو است که بیش‌تر کتاب‌هایِ شبه‌روان‌شناسی (۱۰۰ راه برایِ لذت بردن از زندگی و کار و امثالهم) و آثارِ داستانیِ عامه‌پسند، مخاطبانی سطحی دارند. حال گروهی از این مخاطبان موفق می‌شوند از سطح گذر کنند و به عمق نفوذ کنند، و گروهی هم در همان‌جا متوقف می‌شوند. عمق هم قطعاً لایه لایه است و همه در یک شرایط نیستند.


بخشِ عمده‌ای از مخاطبانِ سطحی هرگز به ژرف پی نمی‌برند و راه نمی‌یابند. بخشی از کسانی که از این سطح عبور می‌کنند، به تلخی‌ها و پلشتی‌هایِ عالمِ بیرون پی می‌برند و دو دسته می‌شوند: گروهی که زجر می‌کشد و زندگی را ادامه می‌دهد. و گروهی که تلاش می‌کند تا تغییر دهد. گروهی که به دنبالِ تغییر است باز دو دسته می‌شوند: گروهی که موفق به تغییر می‌شوند و گروهی که زود شکست را می‌پذیرند و پس‌رفت می‌کنند. اما گروهِ دیگری از پویندگانِ عمق وجود دارند که با گذر از زشتی، به زیبایی نفوذ می‌کنند. به ژرفایی که هیچ چیز نمی‌بینند مگر زیبایی. در رنج و نیستی هم زیبایی را می‌بینند. مولوی، شیخ ابوالحسن خرقانی، حافظ و دیگران از جملهٔ این گروهند. گروهی کم‌شمار اما بزرگ.


عمومِ ما در لایهٔ پلشتی‌ها مانده‌ایم.




پروپوزال چیست

 

نتیجه تصویری برای پروپوزال چیست :


پروپوزال چیست :

در واقع پروپوزال یک طرح برای برآورده کردن یک نیاز می باشد . چیزی شبیه یک طرح یا پیشنهاد است  که در ذهن شما وجود داردکه به افراد یا گروهی خاص ارائه می گردد و اغلب به صورت یک طرح رسمی و کتبی می باشد . پروپوزال دارای قسمت های مختلفی می باشد :

* عنوان موضوع  :

در انتخاب موضوع باید علاقه خود را در نظر بگیرید همچنین موضوع باید طوری باشد که خواننده را خسته نکند . موضوعی خوب است که واقع بینانه و عملیاتی باشد و به صورت مختصر و مفید در نظر گرفته شود

* بیان مسئله :

در این قسمت باید خواننده دلیل تحقیق شما در این موضوع را متوجه شود و مطالب عنوان شده به صورت همگن باشند .اگر اینگونه نباشد و مطالب را گسسته بیان کنید ذهن مخاطب را از هم پاشیده اید .

* ابزار تحقیق :

در حقیقت می توان از ابزارهایی برای انجام تحقیق بهره برد از جمله تدوین پرسشنامه یا بررسی اسناد موجود در کتابخانه ها .

* پیشینه تحقیق :

در این قسکت کارهای انجام شده در گذشته را بیان کنید و چگونگی کمک گرفتن از آن ها و از نقاط قوت و ضعف کاهای گذشته بهره لازم ببرید .

* روش و مراحل تحقیق :

مهم ترین بخش از پروپوزال است که در آن به بیان کارهای انجام گرفته و یا کارهایی که قرار است انجام شود پرداخته می شود .

* نتایج قابل حصول :

در حقیقت باید به طور خلاصه اهمیت کاربرد نتایج در برآورده کردن نیازها و رفع محدودیت ها پرداخت .

یک پروپوزال قوی  طرحی است که امتیاز آن توسط بخش بررسی مطالعات یک موسسه یا نهاد تحقیقاتی اعطا کننده بودجه داده می شود . همچنین یک محتوای علمی قوی باعث می شود پروپوزال پژوهشی ما هم قوی باشددر عین حال کیفیت نگارشی پروپوزال باعث بالا رفتن کیفیت پروژه تحقیقاتی می گردد .

چگونه یک پروپوزال یا طرح پیشنهادی بنویسید :

نوشتن یک پروپوزال خوب مهارت مهمی در بسیاری از مشاغل، از مدرسه تا مدیریت کسب و کاراست. هدف از یک پروپوزال ، حمایت از طرح شما با اطلاع رسانی به افراد مناسب است. ایده ها یا پیشنهادات شما احتمالا مورد تایید قرار می گیرند در صورتی که بتوانید آنها را به شیوه ای واضح، مختصر و جذاب ارائه دهید. دانستن چگونگی نوشتن پروپوزال قانع کننده و جذاب برای موفقیت در بسیاری از زمینه ها ضروری است. پیشنهادهای متعددی از قبیل پیشنهادهای علمی و پیشنهادهای تالیف کتاب وجود دارد .

 

- مخاطبان خود را مشخص کنید :

 باید مطمئن شوید که در مورد مخاطبان خود فکر می کنید و در مورد موضوع خود قبل از شروع نوشتن آنچه که قبلا می دانید یا نمی دانید و این به شما کمک خواهد کرد که ایده های خود را با تمرکز بیشتر و موثرتر ارائه دهید. ایده خوبی است که تصور کنید خوانندگان شما مشغول خواندن یا در حال خواندن هستند، و نه مستعد به دادن ایده های خود به هر مورد خاص در حقیقت توجهی به ایده های شما ندارند .

چه کسی پروپوزال شما را خواهد خواند ؟ آن‌ها چه میزان آشنایی با موضوع شما دارند ؟ برای تعریف و ارائه اطلاعات پس‌زمینه اضافی به چه چیزی نیاز دارید؟

لحن خود را تغییر دهید تا انتظارات و خواسته‌های برآورده نشده خود را برآورده کنید .آن‌ها چه می‌خواهند بشنوند ؟  موثرترین راه برای رسیدن به آن‌ها چه خواهد بود ؟  چطورمی‌توانید به آن‌ها در درک آنچه سعی دارید بگویید کمک کنید  ؟

 

- موضوع خود را تعریف کنید :

 برای شما روشن است که مسئله چیست، اما آیا این موضوع هم برای خواننده تان روشن است ؟ همچنین خواننده شما معتقد است که شما واقعا می دانید که در مورد چه چیزی صحبت می کنید؟ شما می‌توانید از شخصیت خود، یا نوشتن شخصیتتان ، با استفاده از شواهد و توضیحات درتمام این پروپوزال برای پشتیبانی از اظهارات خود حمایت کنید .

 با تنظیم مسئله به درستی، شما شروع به متقاعد کردن خواننده می کنید که فرد مناسب برای توجه کردن آن هستید. وقتی این قسمت را برنامه ریزی می کنید، در مورد موارد زیر فکر کنید :

وضعیت این مساله به چه صورت اعمال می‌شود؟

دلایل این موضوع چیست ؟

آیا ما مطمئن هستیم که آن‌ها، و نه دیگران، دلایل اصلی هستند ؟ ما از کجا مطمئن هستیم ؟

آیا تاکنون کسی سعی کرده‌است با این مساله مقابله کند ؟

اگر بله چرا ؟ آیا این کار موثر بوده‌است ؟ 

 اگر نه، چرا نه ؟

نشان دهید که تحقیق و ارزیابی جامع در مورد این موضوع انجام داده اید.

 

- راه‌حل خود را مشخص کنید :

راه حل شما در یک پروپوزال باید صریح و آسان باشد تا درک شود .زمانی که موضوع را مشخص کردید، چگونه می‌خواهید آن را حل کنید ؟ موضوع خود را تا جایی که ممکن است به بخش های کوچک تر تقسیم کنید تا قابل اجرا گردد .

 در یک پروپوزال شما باید یک مشکل را تعریف کرده و برای آن راه حلی ارائه دهید که  خوانندگان بدبین و شکاک از آن حمایت کنند .

 هدف اصلی شما این است که به طور کامل به اهداف پروژه خود دست  پیدا کنید . به راه‌حل های خود در رابطه با اهداف تعیین شده در ژورنال فکر کنید .  اهداف فرعی اهداف دیگری هستند که شما می‌توانیددر پروژه خود آن ها را به دست آورید

یک روش مفید برای فکر کردن در مورد راه‌حل شما عبارت از پیامدها و نتایج "است به عنوان مثال اگر پروپوزال شما برای یک پروژه کسب‌ وکار است و هدف شما "افزایش سود است  یک نتیجه ممکن است سود بردن از 100000 دلار باشدبرای مثال اگر پروپوزال شما در مورد یک پروژه علمی باشد می‌تواند یک واکسن یا یک داروی جدید را تحویل دهد خوانندگان پروپوزال ها بدنبال  نتایج هستند زیرا آن‌ها بهترین گزینه برای تعیین  "ارزش پروژه هستند .

 

- مولفه‌های سبک را در ذهن خود داشته باشید :

بسته به  پروپوزال شما و این که چه اشخاصی آن رامی‌خوانند باید برای تناسب با سبک خاصی از افراد نوشته تان را آماده کنید آن‌ها چه انتظاری دارند ؟ آیا آن‌ها به نوشته شما علاقه دارند ؟

چطور می‌خواهید قانع‌کننده باشید ؟  پروپوزال های پیشنهادی می‌توانند از درخواست‌های عاطفی استفاده کنند اما همیشه باید بر حقایق به عنوان بستر اصلی بحث تکیه کنند برای مثال پیشنهاد شروع یک برنامه حفاظت از گونه پاندا می‌تواند به این موضوع اشاره کند که برای فرزندان نسل‌های آینده چقدر غم‌انگیز است که هرگز یک پاندا را نبینند اما نباید در آنجامتوقف شود لازم است استدلال خود را بر روی حقایق و راه‌حل‌های پیشنهادی برای متقاعد کردن دیگران مطرح کنیم .

 

*بیش از حد کلمات اختصاری مبهم یا زبان پیچیده در نوشتار خود استفاده نکنید . در صورت امکان به زبان ساده و رک بنویسید *

 

- یک طرح کلی بنویسید :

 این بخشی از پروپوزال نهایی نخواهد بودو به شما کمک می‌کندافکارتان را سازماندهی کنید دقت کنید که قبل از شروع همه جزئیات مربوطه را بدانید .

طرح کلی تان باید شامل مشکل شما راه‌حل شما نحوه حل آنچرا که راه‌حل شمابهترین است و یک نتیجه‌گیری باشد اگر شما یک پیشنهاد اجرایی را بنویسید، باید مواردی مانند تجزیه و تحلیل بودجه و جزئیات سازمانی را شامل شود.

 

نوشتن پروپوزال یا طرح پیشنهادی شما :

1 - از یک مقدمه شرکت شروع کنید :

 این مقدمه باید با یک شوک شروع شود در حالت ایده‌آل شمامی‌خواهید خوانندگان تان از یک موضوع به وجد آمده باشندطرح پیشنهادی خود را هدفمندو مفید بنویسید از برخی اطلاعات پس‌زمینه‌ای برای به دست آوردن خوانندگان خود در این مقوله استفاده کنید .  مطمئن شوید که چیزی که با آن شروع می‌کنید یک واقعیت است و نه یک نظر .

 

2 مسئله را بیان کنید (مشکل را بگو) :

بعد از مقدمه شما وارد اصل کار خواهید شد اگر خوانندگان شما اطلاعات زیادی در مورد این شرایط نمی‌دانند اطلاعات لازم را به آن ها بدهید .  مشکل چیست ؟ چه چیزی باعث مشکل می‌شود ؟ این مشکل چه تاثیری دارد ؟

 

3 یک راه حل پیشهاد کنید :

این مهم‌ترین بخش از پروپوزال شما است راه‌حل این است که درکجا به این مساله رسیدگی خواهید کرد چرا این کار را به این روش انجام می‌دهید و نتایج آن چه خواهد بود برای اینکه مطمئن شوید که یک طرح پیشنهادی قانع‌کننده دارید در موردموارد زیر فکر کنید :

تاثیر بزرگ‌تر ایده‌های خود را توضیح دهید ایده‌هایی که به نظر می‌رسد قابلیت کاربردمحدودی دارند ممکن نیست به عنوان ایده‌هایی که می‌توانند اثرات گسترده‌ای داشته, شور و شوق خوانندگان را به همراه داشته باشند .

خوانندگان شما باید به شما اطمینان دهند که می‌توانید این مشکل را به طور موثر حل کنید.در واقع تمام چیزهایی که می‌نویسید باید به مشکل و یا نحوه حل آن توجه کنید 

از نظرات خودتان دوری کنیدو به تحقیقات دیگران تکیه کنیداگر پروپوزال شما ثابت نمی‌کند که راه‌حل شما جواب می‌دهدراه‌حل مناسبی نیست اگرراه‌حل شما عملی نباشد , آن را تغییر دهید در مورد نتایج راه‌حل خود نیز فکر کنید درصورت امکان آن را آزمایش کنید و در صورت نیاز , راه‌حل خود را بازبینی کنید .

 

4 برنامه و بودجه خود را ذکر کنید :

چه زمانی پروژه شروع می‌شود ؟ به چه سرعتی پیشرفت خواهد کرد ؟ چگونه هر مرحله برروی دیگری بنا می‌شود ؟ آیا می‌توان کارها را به طور همزمان انجام داد ؟ موشکافی این امکان را به خوانندگان تان می‌دهد که شما وظایف خود را انجام داده‌اید و پول آن‌ها را هدر نخواهیدداد .

دقت کنید که پیشنهاد تان از نظر مالی منطقی باشد اگر می‌خواهید یک ایده برای یک شرکت و یا یک فرد مطرح کنید بودجه آن‌ها را در نظر بگیرید اگر نتوانند طرح شما را تقبل کنند این کافی نیست اگر این کار متناسب با بودجه آن‌ها باشد مطمئن شوید که چراارزش زمان و پول آن‌ها را دارد .

 

5 نتیجه گیری کنید :

 این باید مقدمه شما را منعکس کندو به طور مختصر پیغام عمومی شما را جمع‌بندی کند اگر در مورد طرح پیشنهادی تان عواقبی وجود دارد به آن‌ها توجه کنید .مزایای پیشنهاد تان را مشخص کنید و به خانه برگردید و فواید آن بیشتر از هزینه‌ها باشد .مخاطبین خود را تنها بگذارید و به آن‌ها فکر کنید و مثل همیشه از آن‌ها به خاطر توجه به طرح شما و صرف زمان برای طرح تان تشکر کنید .

 

6 کارتان را ویرایش کنید :

 در نوشتن ویرایش و طراحی این طرح پیشنهادی بسیار دقیق باشید .بازنویسی کنید تا طرح تان شفاف و مختصر شود از دیگران بخواهید که آن را نقد و ویرایش کنند و اطمینان حاصل کنید که این طرح جذاب و مفید است  مجموعه دیگری از چشم‌ها روی کار شما مطالعه می کنندآن‌ها قادر خواهند بودمسائلی را که ذهن شما نسبت به آن‌ها نابینا شده‌است , نشان دهند ممکن است مسائلی وجود داشته باشد که شما به طور کامل به آن ورود نکرده اید . اصطلاحات حرفه‌ای و کلیشه را حذف کنید اینها باعث می‌شود که شما تنبل به نظر برسید ونتوانید در مسیر درک بهتر قرار بگیرید زمانی که یک کلمه کوتاه درست همین کار رامی‌کند , از یک کلمه طولانی استفاده نکنید . هر زمان که ممکن است در استفاده از کلمات مجهول اجتناب کنید کلمات مجهول می‌تواند معنای جمله شما را مبهم کند این دو جمله را با هم مقایسه کنید : " پنجره از زامبی شکسته بود و "زامبی پنجره را شکست در آغاز شما نمی‌دانید چه کسی پنجره را شکست این زامبی است؟  یا پنجره توسط زامبی بود و تصادفا هم شکسته می‌شد ؟ دوم شما دقیقا می‌دانید که چه کسی شکستن را انجام داد.

 

7 کارتان را اصلاح کنید :

هر اشتباهی در طرف شما باعث می‌شود که شما کم‌تر تحصیل‌کرده و کم‌تر معتبر به نظر برسید و احتمال اینکه شما مورد تایید قرار بگیرید را کاهش دهید . دقت کنید که قالب‌بندی شما با هر آنچه که دستورالعمل نیاز دارد , هماهنگ باشد . پس بر روی ویرایش کار خود تمرکز کنید .

 

اصول نگارش پروپوزال :

·         استفاده از فعل ها به صورت زمان آینده

·         استفاده از پاراگراف های کوتاه حداکثر در 10 سطر

·         استفاده از فونت و اندازه قلم مناسب

·         استفاده نکردن از اصطلاحاتی که با عاطفی خاصی دارند از قبیل متاسفانه خوشبختانه و ....

·         کد گذاری مطالب بر اساس یک نظم منطقی (شماره یا حروف)

·         پرهیز از اشتباه در نگارش کلمات و جمله بندی ها

·         استفاده از اعداد و ارقام فارسی و انگلیسی در متن های نوشته شده به زبان های استفاده شده

 

 

 

 

 

 

راهنمای جامع سرویس مترجم گوگل

نتیجه تصویری برای راهنمای جامع سرویس مترجم گوگل


چرا مترجم گوگل

این سرویس از پرکاربردترین سرویس ترجمه دنیاست و ازدلایل آن کیفیت مطلوبیست که مترجم گوگل (Google Translate) ارائه می‌دهد. مطابق با آماری که در سال 2016 منتشر شد، در روز بیش از 500 میلیون نفر از گوگل ترنسلیت (Google Translate)  استفاده می‌کنند و آمار کلماتی که هر روز توسط آن ترجمه می‌شود از مرز 100 میلیارد هم عبور کرده است.

سرویس ترجمه گوگل (Google Translate) یک ماشین ترجمه رایگان چند زبانه است که توسط شرکت بزرگ گوگل ارائه می‌شود تا متن، صوت، تصویر، وب سایت، و یا ویدئوی زنده را از یک زبان به زبان دیگر ترجمه کند و تنها برای این امر نیاز به یک اتصال اینترنت دارد. سرویس ترجمه گوگل در انواع پلتفورم‌ها و سیستم‌های عامل، از جمله برنامه‌های موبایلی برای اندروید و iOS، رابط وب، ویندوز و سایر نرم‌افزارها (به واسطه‌ی API) در دسترس و قابل استفاده می‌باشد. گوگل ترنسلیت از آوریل ۲۰۰۶ رسما فعالیت خود را آغاز کرد و در ابتدا از داده‌های سازمان ملل و پارلمان اروپا برای ترجمه استفاده می‌کرد و از نوامبر ۲۰۱۶ اعلام کرده است که برای برخی از زبان‌ها از ترجمه ماشینی عصبی مختص به خود، با عنوان ترجمه ماشینی عصبی گوگل (GNMT) استفاده خواهد کرد که کل جمله را به یکباره ترجمه می‌کند، نه کلمه به کلمه یا عبارت به عبارت. زبان‌های انگلیسی، چینی، فرانسوی، آلمانی، ژاپنی، کره‌ای، پرتقالی، اسپانیایی و ترکی در ابتدای کار توسط شبکه‌ی ترجمه ماشینی عصبی گوگل پشتیبانی می‌شوند..

هم اکنون گوگل ترنسلیت (Google Translate) یا مترجم گوگل پرطرفدارترین و با کیفیت‌ترین سرویس ترجمه رایگان موجود در دنیا به حساب می آید. نکته جالب این است که بدانید که بیش از 92 درصد از افرادی که از Google Translate استفاده می‌کنند، غیر آمریکایی هستند. همچنین بیشتری زبان هایی که از آن ها برای ترجمه استفاده می‌شود انگلیسی به عربی و انگلیسی به روسی است.

دقت گوگل ترنسلیت

دلیل قانع کننده‌ برای اثبات قدرت و برتری سرویس مترجم گوگل در مقایسه با سایر سرویس های مشابه این است که سرویس گوگل ترنسلیت (Google Translate) به طور مستقیم توسط شرکت گوگل پشتیبانی می شود.گوگل از الگوریتم های بسیار دقیقی در سرویس گوگل ترنسلیت (Google Translate) استفاده می‌کند که قابلیت تفکیک کلمات و جملات مختلف را ارائه می‌دهند. دقت بالای این الگوریتم ها باعث شده که گوگل ترنسلیت بتواند حتی جملات مختلف را هم به بهترین شکل ممکن ترجمه کند.

البته بدون شک هیچ ترجمه و برگردانی کامل و ۱۰۰ درصد حق مطلب را ادا نمی‌کند و همیشه یک جای کار می‌لنگد، بنابراین ترجمه جملات و عبارات طولانی در گوگل ترنسلیت (Google Translate) کاملا بی عیب و نقص نیست و نمی‌توانید قطعا به ترجمه های آن اعتماد کنید، ولی این ترجمه ها به قدری با کیفیت هستند که می توانند منظور و هدف جمله را به کاربر برسانند.

ثابت شده است که مترجم گوگل در متون و جملات کوتاه نسبت به متن‌های بلند بهتر جواب می‌دهد. مترجم گوگل همچنین امکان تغییر و ویرایش ترجمه‌ها را به کاربر می‌دهد و نکته دیگر اینکه ترجمه گوگل در ترجمه برخی زبان‌ها بهتر عمل می کند. مترجم گوگل مخصوصا وقتی زبان منبع انگلیسی و زبان مقصد یکی از زبان‌های اتحادیه اروپا باشد بسیار عالی جواب می‌دهد.

بد نیست بدانید که انتقادات حول دقت و صحت ترجمه مترجمان ماشینی مثل مترجم گوگل کم نیست، اما این انتقادات معمولا از جانب کسانی است که یا به دنبال بهترین ترجمه هستند و یا فکر می‌کنند ترجمه ماشینی شغل مترجمان حرفه‌ای را تهدید میکند.

سرویس مترجم گوگل روز به روز در حال پیشرفت است و حتی هم اکنون در مقایسه با چند سال پیش، بسیاری از عبارات و ترجمه های تخصصی را به طور کاملا صحیح ترجمه می‌کند. دلیلش نیز این است که مترجم گوگل از سرویس تصحیح ترجمه های اشتباه بهره می‌برد و به کاربران این اجازه را می‌دهد تا برای ارائه سرویس ترجمه بهتر به آن یاری رسانند. این امر باعث می‌شود تا مترجم گوگل روز به روز بهتر از قبل شود. ولی با این حال شما هم اکنون نمی‌توانید به طور کامل به ترجمه های گوگل ترنسلیت (Google Translate) و به ویژه متونی که حالت تخصصی تر دارند اعتماد کنید. اما فراموش نکنید که می‌توان از این ابزار به عنوان یک راهنمای کاربردی بسیار عالی برای ترجمه انواع متن های مختلف استفاده کرد.

راهنمای استفاده از سرویس مترجم گوگل-  Google Translate 

-راهنمای استفاده از مترجم گوگل 

مهم نیست که شما ازچه مرورگری استفاده میکنید، به راحتی میتوانید با ورود به آدرس translate.google.com  از ساده ترین راه استفاده از مترجم گوگل استفاده کنید. 

هنگامی که صفحه باز می شود، با دو باکس روبرو می شوید که یکی جهت زبان مبدا و دیگری جهت زبان مقصد تعبیه شده اند. فرض کنید می خواهید عبارتی را از فارسی به انگلیسی ترجمه کنید. در قسمت Translate from گزینه Persian و در قسمت Translate into گزینه English را انتخاب کنید. در باکس اصلی صفحه عبارت مورد نظر خود را بنویسید. از ویژگی های مترجم گوگل ترجمه ریل تایم است. یعنی شما همان هنگامی که تایپ می کنید نتیجه ترجمه را هم می توانید ببینید.

اگر که با تایپ کردن راحت نیستید می‌توانید با زدن روی آیکون «خط‌خطی کردن» با کمک انگشت یا یک قلم لمسی حرف ‌به‌ حرف شروع به نوشتن کلمه و عبارت موردنظر خود کنید. به ‌محض شروع به نوشتن اپلیکیشن سعی می‌کند تشخیص دهد که سعی دارید چه کلماتی را بنویسید و کلمات موردن ظر را پیشنهاد دهد. در این صورت کافیست کلمه موردنظر را انتخاب کرده و به نوشتن ادامه دهید.

بدین شکل اپلیکیشن، ترجمه و برگردان کلمات موردنظر را به شما نشان خواهد داد. کافیست روی نشان فلش سمت راست کلیک کرده و سپس با لمس شکلکِ گوینده تلفظ کلمه موردنظر را با صدای واضح و با دو سرعت مختلف داشته باشید.

به‌ عنوان گزینه‌ی سوم در استفاده از اپلیکیشن ترجمه گوگل می‌توانید روی آیکون میکروفون در بالای صفحه زده و کلمات موردنظر را با صدای خود بخوانید. مترجم گوگل سپس کلمات شما را پردازش کرده و به فارسی برمی‌گرداند.


یکی از ویژگی های جالب مترجم گوگل آپلود کردن فایل ها به زبانی دیگر و دانلود کردن آنها به زبانی است که می خواهیم به آن ترجمه شود. برای این کار در قسمت Enter text or a webpage URL, or upload a document. روی گزینه  upload a document کلیک کنید.






یکی دیگر از ویژگی های آن می توان به ترجمه کامل یک وب سایت اشاره کرد. اگر آدرس اینترنتی سایت را در باکس اصلی وارد کنید گوگل کل آن سایت را برای شما ترجمه می‌کند و صفحه ترجمه شده را به شما می‌دهد.

برای مثال صفحه دانش و فناوری را با گوگل به اپنگلیسی ترجمه کردیم و نتیجه تصویر زیر شد:










در سمت چپ، گزینه Translated Search را انتخاب کنید. صفحه جدیدی برای شما باز می شود. در این صفحه شما می توانید از عبارتی را انگلیسی سرچ کنید و گوگل علاوه بر آنکه عبارت را برای شما ترجمه می کند تمام نتایج آن عبارت را دو به زبان انگیلیسی و فارسی نشان می‌دهد.







اکنون از سمت چپ صفحه گزینه Tools and Resources را انتخاب کنید. در این قسمت گوگل ابزار مورد نیاز شما را فراهم می کند. قسمت اول که Make your website instantly available in other languages نام دارد، شما می توانید وب سایت خود را به هر زبان دیگری ترجمه کنید. فرض می کنیم وب سایت شما به زبان فارسی است پس از گزینه Select the language of your webpage گزینه Persian را انتخاب کنید. در قسمت Translation languages دو گزینه All languages و Specific languages میبینید. با انتخاب گزینه اول مراجعه کننده به وبسایت شما می تواند صفحه را به هرزبانی که می خواهد ترجمه کند ولی در گزینه دوم شما از بین زبان های ارائه شده می توانید هر زبانی را که دوست دارید انتخاب کنید.

در مرحله آخر کد مترجم گوگل را داخل کدهای وب سایت خود کپی و پیست کنید.

در پایین صفحه قسمت Get 1-click translations from your browser's toolbar با درگ کردن (کشیدن) هر زبان به قسمت تولبار مرورگر خودتان می توانید با یک کلیک هر صفحه ای که می خواهید را ترجمه کنید.









برای دوستانی که با اصطلاح درگ کردن آشنا نیستند باید گفت که روی هر زبانی که می خواهید فقط یک بار کلیک کنید و همان طور که دکمه موس را پایین نگه می دارید موس را بکشید سمت تولبار مرورگر خودتان. به این صورت گزینه مورد نظر در تولبار قرار جا می گیرد.


پروپوزال چیست ؟

نتیجه تصویری برای پروپوزال چیست ؟

اگر بخواهیم پروپوزال را در لغت مورد بررسی قرار دهیم به معنی پیشنهاد می باشد که در واقع یک استخوان بندی از کار اصلی را در بر می گیرد . طرح تحقیق، مهم ترین و اصلی ترین بخش یک کار تحقیقی و پژوهشی است، طرح تحقیق ( Proposal) اصل تحقیق نیست، بلکه طرح اولیه و طرح پیشنهادی تحقیق است، انجام امور تحقیقاتی امری دشوار و زمان بر می باشد .طرح تحقیق در واقع شبیه طرح اولیه و پیشنهادی یک ساختمان است که توسط ارشیتکت (پژوهشگر یا محقق) ارکان اصلی آن طراحی و محاسبه شده و به صورت نقشه و ماکت ساختمان در آمده است و چنانچه یک مهندس خبره ( استاد راهنما ) به آن نگاه کند، بتواند ساختمانی را ( پژوهشی را) که بر اساس این نقشه شکل می گیرد، از قبل برای خود تجسم کند. پژوهشگری که قصد تحقیق دارد، ابتدا باید برای پژوهش مورد نظر خود طرح تحقیق بنویسد. طرح تحقیق در واقع نقشه انجام تحقیق است و راهنمای محقق برای عملیاتی کردن و اجرای تحقیق است .تهیه پروپوزال موجب تسهیل در پروژه های تحقیقاتی می گردد که توجیه پذیر بودن آن ها را هم مورد قضاوت و تائید قرار می دهد .

 

آیتم های یک طرح تحقیقی یا پروپوزال شامل اهداف , سوال ها , روش اجرائی تحقیق , زمان و برآورد کردن هزینه های لازم می باشد که برای سایرین کاملا روشن و قانع کننده باشد .
هر چند انتخاب موضوع و فرایند تهیه و تکمیل یک پروپوزال به راحتی و در مدت زمانی کوتاه انجام می‌شود، ولی باید توجه داشت که پروپوزال در واقع پیشنهادیه تحقیق بوده و به منزله نقشه های محاسباتی ساختمان است، لذا چنانچه با دقت و با محاسبات دقیق طراحی گردد، پژوهشگر در انجام مراحل بعدی با مشکل اساسی روبرو نخواهد شد. به عبارت دیگر چنانچه دانشجوئی عنوان پژوهش خود را درست انتخاب کرده باشد و تمامی ارکان و اجزاء پروپوزال به ویژه طرح مسئله، اهمیت و ارزش تحقیق، تاریخچه مطالعات، اهداف، سئوالات، فرضیه ها و روش و مراحل انجام تحقیق را به طور دقیق و کامل تهیه کرده باشد، در انجام پژوهش با مشکلاتی از جمله سر درگمی و ابهام روبرو نخواهد شد، به طوری که گفته می شود پژوهشگری که طرح تحقیق خود را به طور دقیق، روشن و کامل نوشته، به نظر می رسد بیش از 50 درصد رساله یا پایان نامه خود را تهیه کرده است. در کل می توان پروپوزال را چارچوبی که چگونگی انجام دادن پژوهش های علمی را قبل از هر گونه کار اجرائی مورد بررسی دقیق قرار می دهد دانست .
 
اجزاء تشکیل دهنده طرح تحقیق
الف) عنوان تحقیق
پس از اینکه پژوهشگر با توجه به علایق و توان مندی های خود و در نظر گرفتن سایر شرایط همچون کافی بودن منابع اطلاعاتی و مالی پروپوزال خود را انتخاب نمود باید یک عنوان مناسب که کل موضوع تحقیقش را در می گیرد برای آن انتخاب نماید .
نخستین گام در انجام تحقیق، تعیین عنوان تحقیق است. هیچ پژوهشگری نمی تواند بدون مشخص شدن عنوان تحقیق، پژوهش را آغاز کند. عنوان به منزله مقصد و طرح نهایی انجام پژوهش است و لذا در تعیین و انتخاب آن توجه به نکات زیر ضروری است:
1- بهتر است عنوان تحقیق نه خیلی کوتاه، نه خیلی طولانی، بلکه مختصر، جامع، رسا و غیرسئوالی باشد.
2- بهتر است در ابتدای عنوان از واژه هایی چون: بررسی، ارائه الگو، مطالعه، طراحی، تحلیلی بر، تبیین و ... استفاده شود.
3- بهتر است در عنوان تحقیق به نوعی متغیرهای مستقل و وابسته نشان داده شوند.
4- موضوع تحقیق باید نو و جدید باشد.
5- عنوان پژوهش باید ارزش تحقیق داشته باشد.
6- پژوهشگر باید توان انجام تحقیق را داشته باشد.
7- موضوع تحقیق در حوزه کاری و تخصصی پژوهشگر باشد.
8- موضوع پژوهش باید به گونه ای باشد که جامعه به انجام تحقیق در مورد آن نیازمند باشد و پژوهش بتواند با نتایج خود مشکلی را از جامعه برطرف کند.
9- پژوهشگر به عنوان تحقیق و انجام پژوهش در مورد آن میل و علاقه داشته باشد.
10- موضوع تحقیق باید عملی و اجرائی بوده و قابلیت انجام تحقیق را داشته باشد .
11- عنوان تحقیق باید به گونه ای باشد که هدف های تحقیق را بیان کند .
12- بهتر است در عنوان تحقیق، قلمرو مکانی و محدوده زمانی پژوهش مشخص گردد.
همان طور که می دانید برای اینکه یک تحقیق در جهت صحیح خود پیش برود باید به چارچوب های مناسب تحقیق دسترسی داشت .


ب) اصطلاحات و واژه ها
معمولا تعدادی از اصطلاحات و واژه های فنی و تخصصی مربوط به عنوان و موضوع پژوهش (3 تا 6) ارائه شده و برای هریک مختصراً از منابع اصلی و معتبر، تعریفی آورده می شود.
ج) شرح و بیان مسئله تحقیق (طرح یک مشکل)
مسئله در واقع پرسشی است که در ذهن پژوهشگر راجع به یک پدیده، مشکل یا معضل مطرح می شود، هدف محقق از طرح این سئوال ریشه یابی، علت یا علل به وجود آورنده آن مشکل و یا راهکارهای رفع آن است.
                                                        در بیان مسئله محقق باید نکات زیر را رعایت کند:
گاهی موضوعات مهم هستند ولی ضروری نیستند به همین دلیل باید ضرورت انجام تحقیق را با ارائه دادن خلاصه ای از نوشته های خبرگان بیان نمود . در بیان مسئله جهت روشن شدن اهمیت تحقیق به بیان توضیحات مختصری در زمینه اینکه محقق به دنبال چیست و به دنبال حل چه مسئله ای است به طوری که قانع کننده باشد و نکات زیر را رعایت کند :
1- محقق، شواهدی باید نشان دهد که معضلی یا مشکلی در جامعه وجود دارد.
2- محقق باید مشکل مطرح شده را بیان کند و ابعاد مختلف آن را به طور مستند نشان دهد.
3- محقق باید نشان دهد که قصد او از انجام تحقیق چیست؟ کدام متغیرها را قصد دارد مطالعه کند؟ نحوه ی مطالعه متغیرها (اثر، رابطه یا ...) چگونه است.
4- پژوهشگر در پایان بهتر است محدوده زمانی و قلمرو زمانی تحقیق را هم مشخص کند.
بطورکلی مسئله تحقیق باید مشکل را مطرح کند، ابعاد آنرا مستند نشان دهد، انگیزه پژوهشگر را بیان کند، متغیرها را نشان داده، نحوه بررسی آنها را روشن نموده و محدوده مکانی و زمانی تحقیق را تعیین نماید.
د) اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق
پژوهشگر باید مشخص کند که موضوع تحقیق دارای چه اهمیت و ضرورتی جهت انجام این پژوهش است و نتایج آن در کدام زمینه ها دارای اهمیت بیشتری می باشد . همچنین باید از دیدگاهی جدید به مساله نگاه کند و اهمیت آن را برای ابعد مختلف در جامعه بررسی کند .
- اهمیت این تحقیق در ارتباط با نظریه های موجود چیست؟
- نتایج این تحقیق در غنا بخشیدن به ادبیات موضوع چه نقشی دارد؟
- نقش نتایج تحقیق در ارائه مدل، الگو، نظریه جدید یا توسعه و بسط نظریه های قبلی چگونه است؟
- اهمیت نتایج تحقیق برای مدیران و برنامه ریزان چیست؟
- نتایج مثبت این تحقیق در ابعاد آموزشی و پژوهشی چه اثری دارد؟
- نتایج مثبت این تحقیق در ابعاد پژوهشی چگونه است؟
ز) پیشینه تحقیق
برای کمک به درک بهتر موضوع تحقیق نیاز به مرور پیشینه تحقیق است .برای اینکه پژوهشگر تحقیقات خود را در راستای پژوهش های هم خانواده قرار دهد و آن را با دستاوردهای تحقیقات دیگران هماهنگ کند، نیاز دارد با مراجعه به اسناد و مدارک پیرامون موضوع و مسئله ای که برای تحقیق انتخاب کرده، آگاهی خود را گسترش دهد. در این بین باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که از بازگوئی نقاط ضعف و قوت تحقیق های پیشین اجتناب شود . در این قسمت پژوهشگر در تلاش است تا وجه تمایزی بین تحقیقات قبلی با تحقیقات خود را نشان دهد .
هدف از گنجاندن بخش پیشینه تحقیق و ادبیات موضوع، توجه به نکات زیر است :
1- برقراری ارتباطی منطقی میان اطلاعات پژوهش های قبلی با مسئله تحقیق
2- آشنایی با چارچوب نظری یا تجربی مسئله تحقیق
3- آشنایی با روش های تحقیق مورد استفاده در پژوهش های گذشته
4- پیشگیری از دوباره کاری
5- استفاده از تجربیات مفید محققان قبلی
6- آگاهی از نقاط ضعف پژوهش های پیشین
جهت دسترسی به اهداف بالا و تدوین مطالب پیشینه، رعایت نکات زیر ضروری است:
1- منابع اطلاعاتی مرتبط با موضوع انتخاب گردد
2- نتایج تحقیقات قبلی مطالعه، نقد و بررسی شود
3- ترتیب موارد از کلی به جزئی (عمومی به اختصاصی) تدوین گردد
                                             

شیوه تدوین تحقیقات انجام شده

ص) اهداف تحقیق
از مهمترین اهداف در یک تحقیق افزایش دانش در زمینه ای معین است که موجب راه حل یابی برای مساله و چاره جوئی برای معضل مورد بررسی قرار گرفته شده می شود .
اهداف تحقیق می تواند به دو صورت کلی و ویژه مطرح شوند:
1- اهداف کلی تحقیق
هدف کلی مستقیماً از موضوع تحقیق مشتق می شود.
2- اهداف جزئی تحقیق
این هدف ها از مسئله پژوهش و از اهداف کلی مشتق می شوند و در واقع زیر مجموعه هدف یا اهداف کلی پژوهش هستند. این اهداف تصریح می کنند که در این تحقیق چه چیزی انجام می شود و چه چیزی انجام نمی شود.
در واقع اهداف کلی علاوه بر اینکه نتیجه نهائی تحقیق را بیان می نماید باید با عنوان تحقیق هم هم خوانی داشته باشد .

ط) سوالات تحقیق
در صورتی که تحقیق با توجه به پیشینه پژوهش نتواند جهت خاصی را برای یافته های خود پیش بینی نماید و رابطه ی بین متغیرها را حدس بزند، می تواند به بیان سئوالات پژوهش بپردازد. در طرح سئوالات تحقیق توجه به نکات زیر ضروری است:
- سئوالات پژوهش مستقیماً از اهداف تحقیق منشأ می گیرند.
- در سوالات تحقیق، یک نوع متغیر مطرح می شود.
- آوردن کلمه آیا در ابتدای سئوالات چندان مطلوب نیست.
- بهتر است تعداد سئوالات محدود، شفاف و بدون ابهام باشد.
ع) فرضیه
در این مرحله از پروپوزال نویسی محقق باید فرضیات خود را در رابطه با موضوع مطرح شده بیان نماید که این پرسش ها برای جهت دادن به روند تحقیق هستند و هر قدر محقق بتواند اطلاعات خود را در زمینه تحقیق بیشتر کند بهتر می تواند به طرح سوال بپردازد .
1- فرضیه، حدس و گمان محقق در مورد علل بوجودآمدن مشکل یا ارائه راه حل های آن است.
2- فرضیه، حدس و گمان محقق و در واقع جواب حدسی پژوهشگر در مورد سئوالات تحقیق است.
3- فرضیه، حدس و گمان پژوهشگر در مورد وجود تفاوت، احتمال رابطه و یا اثر بین دو یا چند متغیر است.
4- فرضیه، حدس و گمانی است که مبتنی بر دانش و تجربه در مورد حل یک مسئله است.
5- اغلب فرضیه ها حدسیاتی است که به طور منطقی از نظریه ها بر می آیند.
6- فرضیه جمله خبری ساده ای است که در آن دو یا چند متغیر ( مستقل و وابسته) دیده می شود.
توجه: هماهنگی، همسویی و تعادل تعداد فرضیه ها با سئوالات پژوهش بسیار لازم است.
برای مثال، یک فرضیه ساده این است که بگوییم: میزان سواد با تعداد اولاد رابطه دارد یا تعداد خودروها در میزان آلودگی هوا اثر دارد.
توجه: صحت(تایید) یا عدم صحت فرضیه (رد) در محک آزمایش و مطالعه و تحقیق تعیین می شود، لذا پژوهشگر حق ندارد از قبل و بطور جانبدارانه در پی تأیید آن باشد و باید بداند رد یا تأیید فرضیه هیچ گونه اثر منفی برای پژوهش و پژوهشگر ندارد.
ق) روش و مراحل تحقیق
یکی از ارکان تحقیق و یا پژوهش که در پروپوزال مطرح می شود، تعیین نوع تحقیق و مراحل انجام آن است. در این مورد محقق ضمن اشاره به نوع تحقیق، مراحل انجام آن را شامل: ابزار گردآوری داده ها، روش گردآوری اطلاعات، جامعه آماری و حجم نمونه، روش انتخاب نمونه از جامعه آماری، ابزار تجزیه و تحلیل داده ها و بالاخره روش های تجزیه و تحلیل داده ها( روش های تحلیل کیفی و کمی) را توضیح می دهد.
در زیر به تعدادی از انواع تحقیق به طور مختصر اشاره می شود.
انواع تحقیق براساس هدف

1- تحقیقات بنیادی
این تحقیقات در پی شناخت و کشف روابط بین پدیده ها و درک اصول و قوانین طبیعی است و به مطالعات نظری شباهت دارد با این تفاوت که از طریق بررسی های میدانی نظریه پردازی کرده و آن را در عمل مورد ارزیابی قرار می دهد . تحقیقات نظریه ها و فرضیه ها را آزمایش می کنند، قوانین علمی را کشف کرده و مرزهای دانش را توسعه می دهند.
ضمنا نوع دیگری از تحقیقات با هدف یافتن راه های بهینه برای اجرای سیاست ها برنامه و طرح های عمرانی هستند که به مطالعات اجرائی معروفند .

2- تحقیقات کاربردی
این تحقیقات برداده ها و نتایج تحقیقات بنیادی تکیه دارند و در پی دستیابی به اصول و قواعدی هستند که بتوان آنها را در عمل و اجرا به کار بست. این تحقیقات برای گسترش مهارت ها و حل مسائل مرتبط با موضوع طراحی می شود .
3- تحقیقات توسعه ای
هدف از انجام این تحقیق گسترش دامنه مطالعاتی این تحقیقات و ایجاد یک معرف جامع تر نسبت به نتایج تحقیقات انجام شده است . این تحقیقات در پی شناخت راه های بهبود یا افزایش تولید و روش های جدید تولید کالا و خدمات بوده و عمدتأ متوجه نوآوری در فرایندها، ابزارها و محصولات در یک زمان و مکان خاص هستند.
انواع تحقیق بر اساس ماهیت و روش
1- تحقیقات تاریخی
این گونه تحقیقات مربوط به موضوعات معین و مربوط به زمان گذشته است که با استفاده از اسناد و مدارک معتبردر تلاش جهت کشف حقایق پیشین می باشد. از جمله مشکلات این تحقیقات که همواره مشهود است عدم حضور پژوهشگر در صحنه واقعه برای گردآوری مستندات خود می باشد .
2- تحقیقات توصیفی
هدف این تحقیقات، بررسی وضع موجود و چگونه بودن موضوع و توصیف عینی و منظم خصوصیات یک موقعیت یا یک موضوع است البته بدون هیچگونه دخالت یا استنتاج ذهنی مثل نگرش سنجی ها و منوگرافی ها. تحقیقات موردی، تحلیل محتوا، قوم نگاری و زمینه یابی از انواع آن محسوب می شوند .این تحقیقا هم جنبه کاربردی و هم جنبه بنیادی دارند که در جنبه کاربردی نتایج حاصله در سیاست گذاری و تصمیم گیری مورد استفاده قرار می گیرد .

3- تحقیقات همبستگی
در این تحقیق بر همبستگی و کشف وجود رابطه بین دو گروه از اطلاعات متمرکز شده است . این تحقیقات در پی کشف رابطه همبستگی بین متغیر هاست. جهت محاسبه میزان همبستگی بین دو متغیر از همبستگی های پیرسون و اسپیر من و کندال استفاده می شود. 
4- تحقیقات علی (علت و معلولی)
رسیدن از معلول به علت هدف این تحقیق است در این تحقیقات پژوهشگر با مطالعه شرایط قبلی درصدد جستجوی علل یا روابطی برای وقوع حوادث است. به عنوان مثال می توان مطالعه در زمینه دلیل شکست یا پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را مورد بررسی قرار داد .
5- تحقیقات پیمایشی
پیماش مجموعه ای از روش های منظم و استاندارد برای جمع آوری اطلاعاتی در مورد افراد می باشد که می توان از طریق آن در مورد دیدگاه ها و مشخصات گروهی از اعضای یک جامعه آماری شناخت . در این تحقیقات، محقق جهت پاسخ دادن به مسئله زمان حال و جمع آوری اطلاعات خود از روش پیمایشی و عمدتأ از تکمیل پرسشنامه و یا مصاحبه استفاده می کند و هدف محقق تعمیم نتایج نمونه به جامعه بزرگتر آماری است.
6- تحقیقات تجربی (آزمایشگاه)
یک روش سیستماتیک برای یافتن پاسخ سوالات می باشد که در آن شرایط محیطی را تغییر داده و تاثیر ناشی از این تغییرات را مورد مشاهده و بررسی قرار می گیرد . از این تحقیقات معمولأ جهت یافتن راه حل های مسائل و یا پیدا کردن راهکارهایی جهت حل مشکلات در زمان حال یا آینده استفاده می شود، در این تحقیقات عمدتا از روابط علت و معلولی استفاده می کنند و محل آزمایش و پژوهش معمولأ آزمایشگاه است و متغیر ها برای محقق قابل کنترل می باشد.
7- تحقیقات نیمه تجربی
در صورتی که امکان تغییر شرایط وجود نداشته باشد محقق سعی می کند تا با شناخت و گسترش آگاهی اقدام به بررسی و مطالعه موقعیت کرده که تقریبا به روش تجربی شبیه می باشد . این تحقیقات بیشتر مربوط به تحقیقات اجتماعی است و امکان کنترل همه متغیر ها برای محقق وجود ندارد ، مثل سنجش خصوصیات اجتماعی و فرهنگی افراد.


- تحلیل محتوا
با استفاده از این روش داده هایی که پژوهشگران جمع آوری کرده اند مورد وارسی قرار می گیرد . این روش معمولا برای سنجش تحلیل گفتار یا متن ها استفاده می شود، مثل مقایسه تحلیلی، روزنامه ها، مجلات، نوارها و ...تحلیل محتوا در مقولات مطالب عامیانه، علمی( متون مذهبی، کلامی، ادبی و ...) و تحلیل های کمی و ریاضی.

- ابزار گرد آوری داده ها
پژوهشگر گاه جهت بدست آوردن اطلاعات به مدارک و اسناد معتبر و موثق ( کتب، منابع آماری و...) مراجعه می کند که این منابع را دست دوم (second-hand) می نامند و گاهی نیز به منابعی نیاز دارد که در دسترس پژوهشگر نیست و یا به روز نیست، که در این جا به گرد آوری اطلاعات از طریق میدانی (survey) یعنی تهیه پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده نیازدارد.
- ابزار تحلیل داده ها
برای تحلیل داده ها روش های مختلفی از نظر کمی و آماری وجود دارد همچنین از روش های کیفی هم می توان بهره برد .در تهیه جداول، تدوین نمودارها، فرآوری ، دسته بندی ، استخراج و تحلیل بهتر داده ها از انواع نرم افزار های کامپیوتری چون Spss، excel، GISو... استفاده می شود.
- روش های تجزیه و تحلیل داده ها
در این مرحله با توجه به اسناد و مدارک تحقیقات و تحلیل ها عقلابی بوده . انواع روش های تجزیه و تحلیل داده هاعبارتند از روش های تحلیل کیفی و کمی ( آمار توصیفی و استنباطی) .
- جامعه آماری و حجم نمونه
در این قسمت جامعه آماری مورد نظر مشخص شد، روش تعیین تعداد نمونه به طور شفاف بیان می شود و نیزبه نحوه انتخاب نمونه ها از جامعه آماری نیز اشاره می شود.
ل) کاربرد نتایج تحقیق
در این مورد پژوهشگر به گروه ها، سازمان ها و نهادهای استفاده کننده از نتایج تحقیق اشاره می کند.
م) محدودیت های تحقیق
در این مورد محقق با بیان محدودیت هایی که سر راه تحقیق است، به خواننده پیام می دهد که در مورد فرایند تحقیق قضاوت عادلانه ای داشته باشد.
در هر تحقیق تعدادی از محدودیت های احتمالی به شرح زیر می تواند سر راه محقق قرار گیرد:
- کمبود منابع علمی
- کمبود منابع مالی
- ضعف همکاری سازمان ها و نهادها
- گرفتاری های شخصی محقق
- کمبود زمان در اختیار
- تعداد و متغیرهای ناخواسته
- ناهماهنگی اساتید راهنما